Inteligence

Ilustraci pro Rodinnou síť vytvořila Petra Svobodová

04/01/2024

Další část rozhovoru s evolučním biologem Petrem Turečkem. Odkaz na úvodní článek série a slovníček odborných termínů najdete na konci článku.

Jak je to s inteligencí? Nebo obecněji se schopností vzdělávat se? Co z toho je dáno v genech a co mohou náhradní rodiče ovlivnit?

Lze říci, že na to, aby se někdo dostal pod hranici lehké mentální retardace, musí stejným směrem zabrat spousta negenetických náhod – a ty není možné tak jednoduše zdědit.

Inteligence, v tom nejužším smyslu výpočetní kapacity mozku, která se dá přibližně měřit pomocí inteligenčního kvocientu IQ, ale nemusí souviset s emoční ani sociální inteligencí, vykazuje poměrně vysokou dědivost. Zřejmě proto, že byla na rozdíl od jiných charakteristik u člověka pod dlouhodobým přírodním a nejspíš i pohlavním výběrem (např. protože inteligentnější lidé nám připadají atraktivnější).

Dědivost inteligence se uvádí mezi 60 a 80 %. Je ale dobré myslet opět na to, že množství alel, které sdílejí rodiče a děti, je oproti tomuto číslu jen poloviční. Dále je dobré si stanovit, jaká hranice inteligence je pro nás nepřijatelná a podle toho se rozhodnout, zda jsme ochotni přijmout dítě rodičů se sníženou inteligencí do náhradní rodinné péče.

Vzhledem k tomu, že nejsou k dispozici IQ testy původních členů rodiny, lze u rodiče řešit jen dojem sociálního pracovníka/pracovnice při komunikaci s rodičem, zda má či nemá „snížené IQ“, případně má či nemá „mentální retardaci“. Přibližně dvě třetiny populace (konkrétně 68 %) se nachází mezi hodnotami 85 a 115 bodů IQ, tito lidé jsou vybaveni standardní inteligencí.

Pokud je pro nás nepřijatelná hodnota pod 85, znamená to asi 16 % lidí. Výsledek je potom následující:

Pokud si stanovíme hranici problému níže, například na IQ 70, což odpovídá úrovni, kde teprve začíná lehká mentální retardace, z 16 % se rázem stanou jen 2.5 %. Zkrátka lze říct, že na to, aby se někdo dostal pod hranici lehké mentální retardace, musí stejným směrem zabrat spousta negenetických náhod – a ty není možné tak jednoduše zdědit.

To, že je dědivost IQ okolo 70 %, znamená, že kdyby žádné náhody kromě genů k určení IQ nepřispívaly, byla by i variance hodnot, na kterých by lidé skončili, jen sedmdesátiprocentní.

Každou takovou náhodu si můžeme představit jako hod mincí. Vezme-li si průměrně inteligentního člověka, pak za každý hod, kde padne panna, se mu inteligence o trochu zvýší, za orla se sníží. Pětatřicet hodů mincí zdědí po průměrné inteligenci svých rodičů. Dalších pětatřicet hodů je sice ještě genetických, ale už nejdou z rodičovských znaků jednoduše vyčíst. Jdou vlastně na vrub novým kombinacím rodičovských vloh v dítěti. Posledních třicet hodů ovlivňuje prostředí, výchova a spousta prostých negenetických náhod. Právě tyto hody může rodič ovlivnit – může vlastně zařídit, že si v nich nehází dítě mincí férovou (kde padne panna i orel s poloviční pravděpodobností), ale mincí „cinknutou“, na které padne panna třeba v devadesáti procentech případů.

Kdo někdy viděl typickou středostavovskou rodinu, která úspěšně vychovala univerzitní profesorku nebo ústavního soudce, ví, co má dělat. Už jen vlastní psací stůl a klid na práci během základní školy může dělat zázraky. Dále je vhodné nabídnout dítěti širokou škálu kognitivně náročných, ale hlavně stimulujících možností – nikoliv povinností – a doufat, že si v tom najde něco, co ho bude bavit. Může to být hudba, tanec, programování, sbírání brouků, známek nebo pokémonů, pěstování zeleniny, stavění z lega nebo z merkuru, čtení, divadlo, malování – to jsou činnosti, u kterých se vytvářejí silná spojení mezi různými mozkovými centry a člověk pak v dospělosti dovede snáze zapřáhnout vášně do postroje rozumu nebo naopak.

Ještě k tématu vzdělání: Je zajímavé, ale vlastně ne příliš překvapivé, že samotné vzdělání vykazuje nižší dědivost než inteligence. Tak jsou přece IQ testy konstruovány – snaží se odhalit schopnost tvůrčího a užitečného přemýšlení, která leží pod kulturním nánosem a pod všemi vrstvami formálního vzdělání. Chytrý obyvatel Madagaskaru by v nich měl získat podobné skóre jako chytrý obyvatel Londýna. Zdá se, že hned několik různých vloh tu přispívá k výslednému školnímu úspěchu – nebo spolu dokonce tyto vlivy interagují, případně interagují s prostředím.

Dá se tedy říct, že dědivost inteligence tvoří něco jako horní hranici dědivosti vzdělání, které je možné se přiblížit, pokud se srovnají výchozí podmínky mezi různými rodinami a školní systém se povede optimalizovat tak, aby se žádnému dítěti škola nebo univerzita neznechutila.

Zde najdete úvodní článek série, kde je mimo jiné užitečný slovníček odborných pojmů, které jsou zde používány.

Chcete-li se o tématu dozvědět více, v následujících článcích se věnujeme jen tomu, za co opravdu mohou geny:

Převzato z blogu Dobré rodiny.

  • Mgr. Petr Tureček, Ph.D.

    Mgr. Petr Tureček Ph.D. vystudoval teoretickou a evoluční biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. V první řadě se zabývá evolucí kultury. Prostřednictvím matematického modelování zkoumá, jaký dopad mají odlišnosti mezi genetickým a sociálním přenosem na procesy adaptace a divergence v příslušných doménách. Jeho další zájmy jsou poměrně široké. Patří mezi ně evoluce mimetismu (podobnosti mezi dvěma blíže nepříbuznými živočišnými druhy, tzv. mimikry), pohlavní výběr nebo dopad prarodičů na rození a přežívání vnoučat.

Sdílejte s ostatními

Výchova a péče

Trauma zohledňující přístup 

Tereza Navrátil Šimonová
Trauma zohledňující přístup 

Máma na pátou: Hlava ze žuly

Rodinná síť
Velké růžové srdíčko s textem "Jsem máma na pátou."

Série videí „Jak na trauma?“ – XI. Epilog

Rodinná síť
Jak na trauma XI.

Jak se dítě vyzná ve světě, kde každá generace uznává jiné hodnoty?

Mgr. Zdenka Štefanidesová
Jak se dítě vyzná ve světě, kde každá generace uznává jiné hodnoty?

Když dítě hledá své kořeny: Jak může pomoci test DNA

Rodinná síť
Když dítě hledá své kořeny: Jak může pomoci test DNA

Máma na pátou: Vazebnost

Rodinná síť
Velké růžové srdíčko s textem "Jsem máma na pátou."

Sebepoškozování u dětí a dospívajících v náhradní rodinné péči

PhDr. Mgr. Zuzana Kapilová
Sebepoškozování u dětí a dospívajících v náhradní rodinné péči

Série videí „Jak na trauma?“ – X. Jak poznám, že mě práce s traumaty jiných osob zmáhá?

Rodinná síť
Jak na trauma X.