Šest her pro hraní si s miminky do 6 měsíců

Ženské ruce drží za ruce miminko.
Ilustrační foto, zdroj Pexels.com

26/03/2023

Připravili jsme pro rodiče a odborníky seriál her pro děti různého věku. Inspiraci jsme převzali z Center on the Developing Child, Harvard University a nabízíme ho v úpravě pro české prostředí.

Pro kojence a batolata je hra důležitou součástí jejich života. Věděli jste, že jednoduché a hravé interakce s dospělými, které přirozeně děláme, pomáhají rozvíjet pevnou mozkovou architekturuzáklady celoživotního zdraví a stavební kameny odolnosti dětí? Hravé interakce s dospělými také pomáhají dětem rozvíjet schopnosti exekutivních funkcí, soustředit pozornost, používat pracovní paměť a cvičit základní sebeovládání.

Když si hrajete s dítětem, následujte jeho vedení! Hrajte hry, o které dětí projeví zájem a kdykoli je to možné, nechte je určit, jak dlouho si hrát a kdy přejít něco jiného. Ke každé hře lze najít nebo vymyslet mnoho obměn.

1. Schovávaná

Děti milují hry na schovávanou. Začněte s tím už u úplně malých miminek. Schováte svůj obličej za dlaně a pak vykouknete. Tento typ hry motivuje děti, aby si zapamatovaly, kdo se skrývá a pomáhá jim procvičovat základní dovednosti sebeovládání. Hru můžete obměňovat tím, že počkáte, až miminko začne samo projevovat zájem, abyste odhalili svou tvář, nebo necháte dítě řídit načasování.

Pro děti v náhradní rodinné péči jsou hry na schovávanou velmi důležitou součástí ujištění, že i když je chviličku pečující osoba schovaná, zase se objeví. Důležité je dobře načasovat délku chvíle, kdy jste schovaní, aby dítě nezačalo být stresováno tím, že vás nevidí. U citlivějších dětí, je potřeba začít tedy jen opravdu kratičkou chvilkou, po kterou je pečující osoba schovaná.

2. Pohupování

Položte dítě na kolena čelem k vám. Zatímco zpíváte slova, odrážejte dítě jemně nahoru a dolů. Můžete to oživit tím, že říkáte slova velmi rychle nebo velmi pomalu: „Jedeme daleko, není to snadné, pozor na [jméno dítěte], ať nám nespadne!“

Dítě při hře zažívá malý stres v hravé formě, které mu pečující osoba pomáhá překonat. Rozvíjí se tak seberegulace dítěte. Dítě potřebuje cítit, že je v bezpečném prostředí, kde je zajištěna jeho ochrana. Uvedením jména dítěte se hra stává osobnější a pomáhá vytvářet vztah mezi dítětem a pečující osobou. Hru je potřeba začínat z opravdu velmi jemného pohupování. Děti, které prožily rané trauma, mohou totiž reagovat zpočátku velmi citlivě na pocit ohrožení.

3. Dotykové hry

Tato hra rozvíjí u dítěte mazlení a vnímání dotyků. Rytmicky recitujte: „Máma peče housky, uždibuje kousky, [Jméno dítěte] mu pomáhá, uždibují oba dva!“ Naznačujte, jako byste uždibovali z bříška nebo jiných částí těla dítěte. V závěrečné části můžete do říkanky tleskat. Při opakování měňte rychlost a hrajte si s intonací.

Děti s raným traumatem jsou někdy velmi citlivé na dotyk. Buď ho významně vyžadují nebo naopak odmítají. Proto jsou hry, ve které dítě zažívá bezpečné dotyky s pečující osobou základem budoucí důvěry a vztahu mezi dítětem a pečující osobou.

4. Skrývání věcí

Skryjte hračku pod hadříkem, hrnkem nebo krabicí a povzbuďte dítě, aby hračku hledalo. Až ji dítě najde, ukažte miminku, že jste hračku přemístili a povzbuďte jej, aby ji znovu našlo. Když dítě předmět najde, projevte radost a řekněte: „Našel/našla jsi to!“ Opakujte hru tak dlouho, dokud o ni dítě jeví zájem. Pokud se dítě odvrátí nebo začne projevovat nespokojenost, pokuste se zjistit, co změnilo jeho náladu nebo čemu teď věnuje pozornost a hru změňte!

Malá miminka se teprve učí vnímat, že to, co není vidět, přesto může existovat. Nejdříve tedy hračku schováte tak, aby dítě vidělo, že jste ji schovali a kam jste ji dali. Postupně můžete dělat hru náročnější tím, že dítě začne odhadovat, kam jste hračku mohli dát. Dítě si tak rozvíjí schopnost hledání a odhadu, radost z nalézání. Důležité je odhadovat náročnost tak, aby dítě zažívalo úspěch. Povzbuzuje ho to v další chuti pátrat. Dítě při tom není třeba chválit, jen sdílet autenticky radost z úspěchu.

5. Rozhovory

Šestiměsíční děti začínají vydávat zvuky jako „ga“, „ma“ a „ba“. Posaďte se s dítětem čelem k vám na klíně a vydávejte tyto zvuky. Počkejte, zda dítě „odpoví“. Když dítě začne žvatlat nějaké slabiky, opakujte je po něm s intonací, jako by vám říkalo opravdu zajímavé a důležité věci. Opakujte i výrazy obličeje dítěte a pobízejte dítě hravou intonací k dalšímu rozhovoru. Později můžete dítěti vyprávět smysluplný příběh třeba o dni, kdy jste se narodili nebo jiné důležité události vašeho života, například jak jste si jeli pro dítě, které jste převzali do péče. Když do toho dítě začne žvatlat, reagujte na jeho žvatlání jako na opravdová sdělení a povzbuzujte ho k rozhovoru.

Někteří rodiče mají pocit, že na miminka není potřeba mluvit. Nebo je to prostě nenapadne, když dítě zatím nemá vyjadřovací schopnosti. Pečující osoby, které mají vícečetné zkušenosti s péčí o novorozence, často popisují, jak postupně začali vnímat, že zárodky řeči se tvoří opravdu už v prvních dnech po narození a stojí za to je rozvíjet. Když tedy dítě oblékáte nebo děláte jinou běžnou činnost, povídejte si s ním o tom, co se právě děje, co se chystáte udělat. Děti jsou tak více zapojeny do vztahu, ale zároveň i do činnosti, kterou s nimi děláte.

6. Říkadla s pohybem

Recitujte si s dětmi říkadla nebo písničky s pohyby, které dokreslují obsah říkadla. Zde je jeden příklad: „Ruce, ruce ručičky, máte pěkné prstíčky, máte pěkné dlaně, zatleskáme na ně!“ Při první části cvičíte dítěti s rukama, můžete opsat velký kruh. Při druhé části zahýbáte svými prsty. Při třetí části ukážete dítěti dlaně. Při poslední části zatleskáte nebo jemně vezměte ruce dítěte a zatleskejte dlaněmi dítěte.

Děti říkadla s pohybem milují. Pomáhá jim to rozvíjet motorické dovednosti, paměť i vztah s pečující osobou. Dodržení posloupnosti jednotlivých částí říkadla vždy se stejným pohybem dodává dítěti pocit jistoty díky předvídatelnosti, což je pro děti s raným traumatem zklidňující. Pokud říkadla budete ve svém repertoáru udržíte, bude dítě samo pohyby v nejpozději kolem věku jednoho roku opakovat.

  • Alžběta Skleničková

    Působí jako metodička pro pěstounskou péči na přechodnou dobu v Dobré rodině. Je lektorkou příprav náhradních rodičů a lektorkou seminářů pro odborníky i náhradní rodiče. Od roku 2009 poskytovala její rodina pěstounskou péči na přechodnou dobu celkem 18 dětem. Je osvojitelkou 2 dětí. Původním povoláním je rehabilitační pracovnice, v roce 2014 si doplnila vzdělání pro sociálně-právní ochranu dětí. V roce 2018 získala certifikáty Harvardské university on-line kurzů Early Childhood Development (Raný vývoj dítěte) a Fundamentals of Neurobiology (Základy neurobiologie).

Sdílejte s ostatními

Výchova a péče

Trauma zohledňující přístup 

Tereza Navrátil Šimonová
Trauma zohledňující přístup 

Máma na pátou: Hlava ze žuly

Rodinná síť
Velké růžové srdíčko s textem "Jsem máma na pátou."

Série videí „Jak na trauma?“ – XI. Epilog

Rodinná síť
Jak na trauma XI.

Jak se dítě vyzná ve světě, kde každá generace uznává jiné hodnoty?

Mgr. Zdenka Štefanidesová
Jak se dítě vyzná ve světě, kde každá generace uznává jiné hodnoty?

Když dítě hledá své kořeny: Jak může pomoci test DNA

Rodinná síť
Když dítě hledá své kořeny: Jak může pomoci test DNA

Máma na pátou: Vazebnost

Rodinná síť
Velké růžové srdíčko s textem "Jsem máma na pátou."

Sebepoškozování u dětí a dospívajících v náhradní rodinné péči

PhDr. Mgr. Zuzana Kapilová
Sebepoškozování u dětí a dospívajících v náhradní rodinné péči

Série videí „Jak na trauma?“ – X. Jak poznám, že mě práce s traumaty jiných osob zmáhá?

Rodinná síť
Jak na trauma X.