Zjištuji, kdy se dítě zvládlo zklidnit a předešlo se tak náročnému chování

Přehrát video
Tento díl Podcastu Rodinné sítě na streamingových platformách

Zajímá vás, jak u dětí můžete doma podpořit seberegulaci náročného chování? Jaké zklidňující mechanismy používají děti přirozeně a proč rodiče někdy samy této přirozené regulaci emocí nevědomky brání?

Do dalšího dílu podcastu Rodinné sítě jsme si na toto téma pozvali skvělou Zdenku Štefanidesovou.

Jsou takové tři důležité okamžiky během dne, na které je dobré se zaměřit. Všímat si toho, co děláme pět minut potom, co vstaneme, protože tam se ladíme a částečně děláme nějakou seberegulaci, abychom se nastartovali do toho dne. Pak u dítěte hlavně je to nějakých pět až deset minut potom, co přijde domů ze školy. A tam můžeme vidět hodně seberegulačních dovedností! Co dítě dělá jako první když přijde, co vyhledává, na co reaguje, do čeho se obleče, nebo naopak do čeho se neobleče. A pak je poslední okamžik za den, který velmi dělá dojem z toho dne a to je pět až deset minut před usnutím. Tam často vidíme, že dítě, které je neklidné nebo zažilo náročný den, tak začne využívat nějaký přirozený zklidňující vzorec.

Zdenka Štefanidesová

Mgr. Zdenka Štefanidesová má dlouholetou praxi jako učitelka na prvním i druhém stupni základní školy. Absolvovala také víceletý vzdělávací program „Specifika péče o děti v náhradní rodinné péči“. Na podzim roku 2020 ukončila dlouhodobé vzdělávání u organizace ČOSIV zaměřené na podporu vzdělávání dětí s problémy v chování a aktuálně ukončila dlouhodobé vzdělávání u organizace ČOSIV a norského partnera kliniky Østbytunet na téma „How to reduce challenging behavior at schools in context of child trauma experience.“

Sdílejte s ostatními

Oslavy bez tlaku: Jak zajistit dětem pohodové svátky?
Vánoce, Mikuláš, Velikonoce i narozeniny – pro rodiče často přicházejí svátky s velkými očekáváními a tlakem na dokonalost. Jak ale přistupovat k dětem vyrůstajícím v náhradních rodinách během těchto oslav tak, aby byly pro ně opravdu radostné a bez stresu?
Díky péči pěstounů čeká děti se závislostní zátěží kvalitní život
Podívejte se na druhý, navazující rozhovor Rodinné sítě s MUDr. Barborou Fišárkovou, Ph.D. S moderátorkou Alžbětou Skleničkovou pokračovaly v tématu dětí maminek, které jsou závislé na návykových látkách.
Hostitelka
Hostitelská péče představuje způsob, jak mohou děti z dětských domovů, pro které se nedaří nalézt dlouhodobé pěstouny, navázat dlouhodobé a vztahy s dospělými mimo ústavní prostředí.
MUDr. Barbora Fišárková, Ph.D.
Do podcastu Rodinné sítě tentokrát přijala pozvání MUDr. Barbora Fišárková, Ph.D. S moderátorkou Alžbětou Skleničkovou otevřely velmi těžké téma dětí maminek, které jsou závislé na návykových látkách. Tyto děti po porodu prožívají tzv. abstinenční syndrom.
image
Do podcastu Rodinné sítě přijal opět pozvání Zdeněk Soudný, ředitel doprovázející organizace Dobrá rodina o. p. s. Tentokrát se vyjadřuje k tématu dětského ombudsmana, který právě prochází legislativním schvalováním.
Mgr. Jana Klinecká
Do podcastu Rodinné sítě tentokrát přijala pozvání Mgr. Jana Klinecká, vedoucí oddělení Sociální péče Magistrátu hlavního města Prahy.
Zdeněk Soudný
Do podcastu Rodinné sítě přijal tentokrát pozvání Zdeněk Soudný, ředitel doprovázející organizace Dobrá rodina o. p. s.
Aktivity a techniky pro učitele, které pomáhají dětem se zklidnit
Ve třetím navazujícím rozhovoru s Mgr. Zdenkou Štefanidesovou, která je původním povoláním pedagog, se dozvíte, jaké další nástroje, aktivity a techniky pomáhající dětem v seberegulaci mohou učitelé snadno a hladce zařadit do výuky.
Radka Švecová (1)
Přechodná pěstounka Radka Švecová měla v péči už třináct dětí, dvě z nich předávala zpět do původní rodiny.
Jana Luhanová
Podívejte se na navazující rozhovor podcastu Rodinné sítě. Opět s Janou Luhanovou na téma prarodičů v roli hlavních pečujících osob. Tentokrát se na téma díváme více z pohledu dětí, které v těchto rodinách vyrůstají.